Skip to content

Oprecht online verbinden met jongeren

Sinds de Corona-pandemie is online les krijgen én geven (bijna) de normaalste zaak van de wereld geworden. Dit neemt niet weg dat het voor onderwijsprofessionals vaak een ware uitdaging is om in verbinding te blijven met hun leerlingen. Vooral wanneer zij stuiten op ‘zwarte schermen’ en stille klassen in de online leeromgeving. Hoe krijg je je leerlingen echt betrokken bij jouw les? Welke kaders zet jij in je online lessen en met welk effect? En hoe support je kwetsbaarheid in jouw lessen? Want vanwege het belang van een goede mentale gezondheid is online oprecht verbinden geen optie meer maar een must. Wanneer je je bewust wordt van de factoren die een rol spelen in online verbinding, zal je gauw zien dat je met kleine aanpassingen een groot verschil kan maken.

Hulp nodig? Neem contact op met Nadine

Wat kun je verwachten?
In de eerste helft van deze interactieve (!) sessie nemen we de deelnemers mee in de wereld van jongeren en koppelen we onze jarenlange kennis- en (praktijk)ervaring aan de huidige realiteit. Hoe functioneert het puberbrein en hoe heeft dit invloed op hoe jongeren online onderwijs ervaren? De tweede helft van de sessie geeft je inzicht in de balans tussen kaders en kwetsbaarheid in de online lesomgeving. Zonder het stellen van kaders is verbinden namelijk onmogelijk. Maar hoe doe je dit eigenlijk? Waarvan weten we inmiddels dat het werkt? En hoe ga je met jongeren online het gesprek aan over hun ervaringen, gevoelens en andere zaken die mogelijk spelen?

Je ervaart als deelnemer aan den lijve hoe het is om deel uit te maken van een energieke en werkelijk verbindende online sessie. Daarom bieden we deze sessie ook alleen online aan. Zo voel jij als deelnemer direct hoe groot de impact van online verbinding kan zijn.

De input van jullie eigen leerlingen
Om deze sessie te laten aansluiten bij wat jullie school nodig heeft, zullen wij vooraf enkele leerlingen interviewen. Zij vertellen ons wat al goed gaat in het online onderwijs en geven aan waar hun behoefte ligt. Dit integreren we direct in de sessie. Indien gewenst kunnen de jongeren ook aanwezig zijn tijdens (een deel van) de sessie, voor een optimaal rendement.

De training zal worden verzorgd door Miek Crouzen. Miek werkt naast haar trainerschap voor Youngworks als trainer op middelbare scholen en docent op de Universiteit van Amsterdam. Haar praktijkkennis omtrent online onderwijs en verbinding is een rode draad tijdens deze sessie.

Voor wie

Onderwijsprofessionals (SLB’ers, docenten, mentoren, praktijkopleiders en zorgcoaches) en stagebegeleiders.

Vorm

Workshop / Online inspiratiesessie

Deelnemers

4 – 20

Prijs

€ 1.250,- ex. BTW.

Wat levert het op?

  • Je doet kennis op over het sociale en emotionele brein van jongeren en leert hoe je dat kunt inzetten om de pandemie-ervaring en het gedrag van jongeren in deze tijd te kunnen verklaren.
  • Je krijgt inzicht in actuele onderzoeken rondom jongeren en Corona.
  • Je leert over de veranderende en zeer belangrijke rol van onderwijs en de online lesomgeving ten tijde van deze pandemie.
  • Je krijgt zeer praktische handvaten en concrete werkvormen om je online lesomgeving te kaderen en zo de voedingsbodem te scheppen voor echte verbinding.
  • Je maakt een praktische vertaalslag naar je eigen handelen.
  • Je ervaart aan den lijve hoe het is om in een online sessie te zitten die gemaakt is om verbinding te creëren. Zo kun je voelen wat jij wel en niet wilt gebruiken in jouw eigen praktijk.
  • Je krijgt aan het einde van de sessie de mogelijkheid om vragen stellen aan (en praktijkadvies ophalen bij) de trainer over je eigen specifieke vraagstukken rondom online verbinden met jongeren.

Heb je interesse?

Heb je interesse in dit aanbod voor jouw organisatie? Vul hiernaast je gegevens in. Dan nemen we snel contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer informatie over de training